După ce în urmă cu aproape doi ani a lansat propriul brand de gadgeturi, Ioana Szentlaszloi, cofondatoare DualStore, se pregătește acum pentru o extindere pe mai multe marketplace-uri cu notorietate internațională. Pe listă sunt Amazon și eBay.
Statistic, 32% dintre consumatorii europeni cumpără astăzi de la magazine online prezente în afara granițelor țării de origine, arată un recent studiu de piață realizat de GPeC. În acest context, specialiștii din domeniu consideră că toți antreprenorii români care au afaceri legate de comerțul electronic și vor să își extindă businessul trebuie să înceapă să vândă în afara României prin intermediul platformelor de tip marketplace.
În cazul companiei StarMobileGsm, prin care activează magazinul online DualStore.ro și o fabrică dedicată (pentru moment) asamblării de biciclete electrice, Ioana Szentlaszloi, cofondatoarea acestui business, spune că a făcut deja pasul în Ungaria, pentru că intenția a fost să testeze într-o primă fază țările vecine.
„Noi ne-am extins deja cross-border, iar în momentul de față vindem online în Ungaria. Avem în calcul să continuăm extinderea internațională pe piața din Bulgaria. Ne dorim, de asemenea, să ne extindem pe mai multe marketplace-uri renumite la nivel internațional, iar anul acesta targetăm Amazon și eBay“, detaliază antreprenoarea. Din strategia sa pe termen lung face parte și dezvoltarea brandului propriu, iSEN.
De peste 15 ani
Lansat în 2007, în Baia Mare, cu o investiție inițială de 10.000 de euro, pe nișa de telefoane dual sim – un segment nou pe piață la momentul respectiv –, magazinul online DualStore a ajuns anul trecut la o cifră de afaceri de două milioane de euro.
„Momentele marcante pentru dezvoltarea afacerii au fost intrarea în marketplace-uri. Prima colaborare a început cu eMAG (cel mai mare marketplace din România, n.r.), în 2016. A urmat evoMAG, în urmă cu doi ani, iar de anul trecut am început parteneriatele cu Decathlon și Flanco“, spune Szentlaszloi. Pentru o mare parte din produsele pe care le comercializează în propriul magazin online și în marketplace-uri, compania colaborează direct cu fabrici din Asia.
Strategic, în vara lui 2021, a lansat și un brand propriu – iSEN –, sub care se regăsesc diferite produse: trotinete și biciclete electrice, căști audio cu bluetooth, ceasuri smart, camere auto DVR și alte gadgeturi. În septembrie 2022 a investit în dezvoltarea aplicației iSEN Mobility, care a fost finalizată în ianuarie 2023. „În 2022, vânzările pentru iSEN au reprezentat 10% din total vânzări, iar anul acesta sperăm să crească la cel puțin 30% din total. Cele mai solicitate produse au fost trotinetele și bicicletele electrice. Imediat după acestea, au fost smartwatch-urile și căștile audio. În viitorul apropiat vom adăuga pe listă și alte produse sub brandul propriu, pentru segmentele de smartphone și tabletă“, punctează antreprenoarea. Potrivit spuselor sale, investiția pentru lansarea unui telefon și a unei tablete marcă proprie va fi de circa 150.000 de euro.
Pentru toate categoriile de produse comercializate sub propriul brand sau sub branduri ale partenerilor (cum ar fi Ulefone, Xiaomi, Blackview, Doogee, Oukitel), magazinul online DualStore.ro a avut anul trecut aproximativ 18.000 de clienți, iar coșul mediu de cumpărături a fost de 770 de lei. Cele mai multe comenzi locale vin astăzi din București, dar și din alte orașe mari.
Factorul extern
În paralel cu diversificarea gamei de produse pentru brandul iSEN la nivel local, Ioana Szentlaszloi spune că vrea să crească vizibilitatea acestor produse odată cu lansarea pe alte piețe din Europa, prin intermediul unor marketplace-uri precum Amazon și eBay, lansare care ar urma să se întâmple la începutul lui 2024.
Amazon este cel mai mare retailer online la nivel mondial, deținut de antreprenorul american Jeff Bezos, unul dintre cei mai bogați oameni din lume, cu o avere estimată în 2021 la 195 de miliarde de dolari, potrivit ediției americane a revistei Forbes. La rândul său, eBay este una dintre cele mai mari platforme de comerț din lume, fondată în 1995 de Pierre Omidyar, în California (SUA).
Până acum, Ioana Szentlaszloi a făcut primii pași pe piața externă în regiune, în Ungaria – unde se vând cel mai bine trotinetele branduite iSEN –, iar anul acesta va intra și pe piața din Bulgaria. „În următorii ani, datorită lansării de produse cu noul brand, estimăm creșteri de 35% ale vânzărilor. De exemplu, principalul avantaj al telefonului sub marcă proprie este faptul că este fabricat de un producător de echipament original“, adaugă Ioana Szentlaszloi.
Aceasta estimează pentru anul în curs o cifră de afaceri de aproximativ 2,5 milioane de euro, în creștere cu circa o jumătate de milion de euro față de cea înregistrată anul trecut.
Prin compania StarMobileGsm se dezvoltă și o fabrică în localitatea Mocira, din județul Maramureș, într-o hală de 500 de metri pătrați, unde sunt asamblate zilnic aproximativ zece biciclete electrice. „Pe viitor ne dorim să diversificăm activitatea. De asemenea, avem și propriul service, ceea ce înseamnă că asigurăm garanțiile tuturor produselor comercializate în magazinul online“, punctează antreprenoarea.
Ioana Szentlaszloi este de părere că piața locală de e-commerce este în continuă creștere pe segmentul în care compania sa este prezentă, un segment care, „deși foarte competitiv, lasă loc de creștere pentru toată lumea“. Comerțul online românesc are un potențial mare de dezvoltare, cu predicții de dublare a valorii pieței în circa zece ani – în 2022, această piață fiind estimată la 6,3 miliarde de euro –, confirmă Andrei Radu, CEO & founder GPeC.
„Tocmai pentru că este o piață în creștere, oportunitățile sunt semnificative. Doar ca exemplu, potrivit oficialilor eMAG, în România sunt aproximativ 15 milioane de produse unice în oferta magazinelor online, în timp ce în Germania sunt peste 100 de milioane. Asta înseamnă că piața este permisivă pentru noi jucători autohtoni, gama de produse disponibilă online va continua să crească, iar interesul jucătorilor internaționali pentru România va fi din ce în ce mai mare“, detaliază acesta.
După aproape un deceniu de creșteri spectaculoase, sectorul de comerț electronic local se apropie acum de maturitate, urmând o perioadă de consolidare, odată cu schimbarea comportamentului de consum al românilor.
Potrivit raportului „GPeC E-Commerce România 2022“, este indicat ca magazinele online să dezvolte programe de loializare a clienților existenți și să se axeze pe creșterea gradului de recurență în locul achiziției de trafic nou, oferind încredere în produsele și serviciile promovate. De cele mai multe ori, arată sursa citată, este și economic așa, pentru că achiziția unui client nou devine mai scumpă decât întreținerea relației cu clienții existenți, iar magazinele ar trebui să calculeze corect customer lifetime value și să se orienteze pe a-i ține aproape pe clienții care au cumpărat deja de la ele.
Sursa: newmoney.ro